Vanlige spørsmål og svar

Her finner du svar på mange av spørsmålene som kan dukke opp angående Coop Bedriftskort.

Hva er Coop Bedriftskort?
Coop Bedriftskort egner seg for alle næringsdrivende, organisasjoner, lag og foreninger, samt offentlige etater og virksomheter. For å søke om Coop Bedrifskort må bedriften ha et organisasjonsnummer. Med Coop Bedriftskort kan bedriften handle i alle Coop-butikker og få samlet alt på en oversiktlig faktura. Den detaljerte fakturaen er godkjent som bilag i alle typer regnskap. Du får tilgang til ”Min Side” hvor disponibelt beløp til enhver tid er tilgjengelig, og hvor det er oversikt over kjøpsdata med informasjon om varer, kjøpsdato, kort som ble brukt og eventuelle prosjektnummer. Det er enkelt å laste over kjøpsdata til excel og pdf for videre behandling, så som sortering og overføring til andre dokumenter.
Hva skal søknaden innholde?
Søknad om Coop Bedriftskort fylles ut med virksomhetens kontaktdetaljer, som organisasjonsnummer, fakturadresse, antall kort, ønsket kredittramme og kontaktperson. Personen som søker om Coop Bedriftskort på vegne av bedriften bør ha sin personlige BankID tilgjenglig for å kunne signere avtalen. Det er også mulig å skrive ut søknaden, signere på papir, kopiere legitimasjon og sende inn til Ikano Bank.
Hvem kan signere en søknad om bedriftskonto?
Vi må ha signatur fra en person med signaturrett, prokura eller fullmakt.
Må bedrifter legitimere seg når de handler?
Ved kjøp på en etablert konto skal alltid Coop Bedriftskort brukes og PIN-kode tastes. Husker du ikke PIN-koden kan ny PIN-kode bestilles på ”Min Side” eller ved å kontakte Ikano Bank. Du får den tilsendt innen ca 7 dager.
Hva skjer når jeg taster feil PIN-kode flere ganger?
Taster du feil PIN-kode tre ganger sperres kortet. Kontakt kundeservice for å heve sperren. Husker du fortsatt ikke koden kan ny kode bestilles fra kundeservice.
Har kortet årsgebyr?
Nei, du betaler ikke årsgebyr på Coop Bedriftskort.
Koster det noe å få bestilt nytt kort eller PIN-kode?
Nei.
Kan bedriften få tildelt flere kort?
Ja, en bedrift kan velge å få flere kort under en avtale eller skaffe seg flere avtaler dersom dette er mer ønskelig. Du velger antall kort i din søknad, alternativt kontakter Kundeservice eller går inn på Min Side for å bestille flere kort. Kortene kan samlet benyttes til kjøp inntil innvilget kredittramme innenfor en fakturaperiode. Vær derfor påpasselig med å angi en ønsket kredittramme som er tilstrekkelig for å dekke virksomhetens uttak av varer gjennom butikknettet. Økt kredittramme kan søkes om når som helst i kundeforholdet.
Hvor kan kortet brukes?
Kortet kan benyttes på Circle K, Best, Maske og alle Coop-butikker i Norge.
Hvordan krediteres en vare som returneres?
Eventuelle reklamasjoner for feil på kjøpte varer, uteblitt eller forsinket leveranse rettes til salgsstedet hvor varen er kjøpt. Returen krediteres bedriftens konto og er synlig på neste faktura. Da handel med Coop Bedriftskort regnes som næringskjøp er det reklamasjonsretten for næringskjøp regulert i Kjøpsloven som gjelder. Reklamasjonsfristen er normalt 2 – to år, men den kan være både kortere eller lenger dersom noe annet er avtalt ved kjøp. Dette skal i tilfelle avtales skriftlig, eventuelt at leverandør ved særskilt registrering på internett gir mer. Vanlig praksis er eksempelvis et års reklamasjonsrett på PC ved næringskjøp i Norge. Eventuelle reklamasjoner for feil på kjøpte varer, uteblitt eller forsinket leveranse, berettiger ikke kontohaver til å tilbakeholde betaling av fakturaen, verken helt eller delvis. Reklamasjoner må rettes til salgsstedet, som eventuelt krediterer kontoen.
Hvordan kan jeg sperre kort?
Ring 66 85 86 55 eller send e-post til coop@ikano.no. Sperretjenesten er åpen hverdager kl 09-23, og lørdager kl 09-21.
Når er forfallsdatoen?
Forfallsdatoen på fakturaen er den 1. og 15. hver måned med 32 dagers betalingsfrist.
Har Coop Bedriftskort Nettbank?

Ja, vår Nettbank kalles Min Side. På Min Side har du løpende oversikt over din Coop Bedriftskort konto. Passord til innlogging er notert på fakturaen og brukernavnet er lik kortnummeret for kortbruker, og avtalenummer for kontaktpersonen.

  • Innlogging for kontoens kontaktperson. Har tilgang til alt av funksjonalitet på Min Side.
  • Innlogging for kontoens kortinnehavere. Har begrenset tilgang til funksjonaliteten på Min Side.
Funksjonaliteter på Min Side
  • Transaksjoner (kontoens kortinnehaver(e) har kun tilgang til sine egne transaksjoner). Hent opp transaksjoner ved å velge fra og til dato. Du får tilgang til transaksjoner 24 måneder tilbake i tid. Utestående beløp og tilgjengelig kreditt er også synlig.
  • Fakturahotell. Her er det tilgang til alle fakturaer bedriften har mottatt.
  • Sperr og bestill kort. Her kan kort sperres og nye bestilles. Kontoens kontaktperson kan bestille flere kort og sperre alle kort tilknyttet kontoen. Kortinnehaver kan kun sperre og bestille eget kort.
  • Bestill PIN-kode. Her kan ny PIN-kode bestilles direkte på siden.
  • Endre kontaktinformasjon. Her kan kontaktpersonen endre bedriftens adresse, e-postadresse og telefonnummer.
  • Kontakt kundeservice. Dersom du har spørsmål til fakturaen eller generelle spørsmål om Coop Bedriftskort, kan du enkelt fylle ut et kontaktskjema på Min Side. Du får svar innen 2 virkedager.
Hvordan får jeg tilgang til Min Side?
Tjenesten Min Side krever et brukernavn og et passord. Brukernavnet er avtalenummer (for kontaktperson) og kortnummer (for kortinnehaver). Kortnummeret er preget på kortet (16 sifre). Passordet er notert på fakturaen. Alternativt kan du få det ved å kontakte oss på coop@ikano.no eller på telefon +47 66 85 86 55.
Hvordan logger jeg meg på Min Side?
Du logger inn ved å klikke på Min Side Logg Inn som ligge til høyre på coop.no/bedrift Min Side. Da får du opp et bilde hvor du bli bedt om å legge inn ditt brukernavn og passord.
Hva gjør jeg hvis jeg har glemt passordet til Min Side?
Dersom du har glemt passordet til Min Side, kontakt oss på coop@ikano.no, eller på telefon + 47 66 85 86 55.
Tilbys eFaktura?
eFaktura kan tilbys til enkelte bedrifter. Vennligst kontakt Coop Bedriftskort kundeservice på telefon 66 85 86 55 for mer informasjon.
Vil du ha økt kreditt?
Din bedrift kan enkelt søke om høyere kredittgrense. Med Coop Bedrift kan du ha inntil 300.000 kroner i kreditt per konto og opptil 10 kort per konto. For å få forhøyet kreditt, søke om flere kort eller kontoer, kontakt Coop Bedrift Kundeservice på telefon 66 85 86 55 eller send en e-post til coop@ikano.no.

Skjul

Du kan også benytte søknadskjema her .

Allerede kunde? Ta kontakt på telefon (+47) 66 85 86 55